מהות האיזון נפשי - רגשי על פי הרפואה המערבית ועל פי הרפואה הסינית 

מהות האיזון נפשי – רגשי על פי הרפואה המערבית ועל פי הרפואה הסינית

     

הרפואה הסינית וגם הרפואה המערבית מדגישות  את  ערך האיזון כמפתח לבריאות .

 

אם כך מהו הדבר הזה  "איזון בחיים"?

חלקנו מכנים אותו "באלאנס" או מגדירים זאת "כעניין של מינונים או מידות".

הפרמטרים העיקריים שמשחקים תפקיד ראשי על במת החיים הם:

1.איזון בין מנוחה לפעילות.

2.איזון בתזונה.

3.איזון בפעילות מינית.

4.איזון באקלים.

5.איזון רגשי.

כל אי איזון ארוך טווח , יכול לגרום למחלה.

  

במאמר זה אתמקד  במשמעות של האיזון הרגשי .

 

אנסה להבהיר בפניכם את  הקשר ואעלה את  הדגשים בין  המשמעות הפסיכולוגית  הרלוונטית  למהות  האיזון הנפשי-רגשי מצד אחד על פי הרפואה המערבית   ומצד שני משמעות האיזון הנפשי- רגשי והביטוי שלו על פי הרפואה הסינית  .

מאמר הזה אינו קצר ,לכן פנו זמן לקריאתו בניחותא! כתיבתו נפרשה על פני מספר שנים בהפוגות ויכולה אני להבטיח לכם כי הוא  מעניין במיוחד .

 

מהות האיזון הנפשי -  רגשי על פי הרפואה המערבית- הפסיכולוגיה:

 

ההתפתחות הנפשית הרגשית של האדם ראשיתה עם לידתו ושיאה  עם בגרותו, משולה לגדילה אורגנית וככזו היא בעיקרה מהווה התקדמות אל האיזון.. זהו תהליך שבו  הגוף מתפתח וגדל  עד שמגיע לרמת יציבות יחסית, בגרות ובשלות . בסיומו של שלב זה תמשיך  ההתפתחות למצב של התפתחות נסיגתית  אותה אנו מכנים  ההזדקנות...וסופה במוות .

כך אפשר לראות את חיי הנפש והרגש כמתקדמים אל צורת האיזון הסופי –

נפשו של המבוגר.

ההתפתחות הרגשית  היא במובן מסוים, התאזנות מתקדמת ומעבר תמידי מהאיזון המועט ביותר אל הגבוה ביותר, כאשר איזון הרגשות מתעצם עם הגיל.

 

ישנם שני אספקטים חשובים המשלימים תהליך איזון זה :

 

המבנה= (YIN)- האבחנה בין מבני הנפש המשתנים הקובעים את צורת האיזון.

התפקוד= (YANG) -  תפקוד קבוע ומסוים המבטיח את המעבר של מצב נתון לשלב הבא.

 

(*מושגי : YIN= מבנה \ YANG= תפקוד\ יפורטו בהמשך המאמר)

 

כמעט כל האסכולות הפסיכולוגיות נזקקות למושג האיזון ומסתייעות בו בהסברת התנהגותו של האדם.

צורך = יראה ביטוי להפרת איזון.

סיפוק= יראה אות לחידוש האיזון.

אם כך דבר ראשון שנוכל לראות הוא שהאיזון הינו תוצאה, זהו אינו מצב סטטי , אלא תהליך דינמי , כאשר לתהליך זה יש ערך רב המסביר את מהותו.

 

כיצד נבין את מהותו  של  התהליך הדינמי שלנו  לאיזון ?

  

לפני שתמשיכו בקריאה  ישנו מושג שחשוב להבנה בשלב זה והוא הומיאוסטזיס-

הומאוסטזה או מצב איזון נקרא גם הומאוסטזיס ובאנגלית: Homeostasis

הוא תהליך ביולוגי שבו גוף חי שומר על יציבותו הפנימית כשהוא מתבדל מהסביבה החיצונית למרות השפעות חיצוניות, ובאמצעות שינוי חומרים חיצוניים שמסתפחים אליו. יציבות פנימית זו דרושה בכל אספקט הקשור לחיים. ליצור החי דרוש חום קבוע, רמת מלח ומים קבועה, רמת חומציות קבועה, רמה קבועה של אנרגיה שאגורה בו .רמה קבועה של אותות עצביים שמקורם בגרייה חושית ועוד. רעיון ההומיאוסטאזיס מרכזי גם בענפי הפסיכולוגיה  הקשורים לביולוגיה ולפיזיקה  ובאלה הקשורים לתודעה.

 

לדוגמא:  

אבן- ביחס לסביבתה עשויה להימצא במצב איזון יציב או  בלתי יציב או אדיש ואין הדבר משנה במאומה את טיבה.

צומח –  ביחס לסביבתו עשוי להימצא במצב איזון יציב או בלתי יציב או אדיש

בכל הקשור לנביטה, צמיחה , גדילה וההתפתחות שלו בהתאם לתנאים להם הוא זקוק לגדילה.

 

לעומת זאת אורגניזם חי אדם - נתון להשפעות רבות בסביבתו, אבל מה שקובע בתהליך  זה הפנימיות של האדם, המבנה שלו ,מצבו הנפשי (האני שלו), מצבו הפיזי והומיאוסטאזיס הביולוגי שלו,  הם אלה שמאוד משמעותיים ומשפיעים על היכולת שלו בתהליך.

וההוכחה לכך היא כאשר בסביבתו  של האדם  יתרחשו מצבים שבהם תהיינה  הפרות איזון ממושכות זה יגרום לכך שיוצרו אצלו  מצבים פנימיים פתולוגיים גם ברמה הפיזית וגם ברמה הנפשית- רגשית.

כדי שאדם יווסת בין הפנימיות שלו לעולמו  החיצוני – לסביבתו-  מצויים עימו מנגנוני וויסות מיוחדים לצורך האיזון, חלקם מיועדים גם לחיי הנפש והרגש .

גופו של האדם מצוייד  במנגנוני וויסות ביולוגיים מיוחדים, החל בוויסות אלמנטרי של תנועה והתנעה ,צרכים ,התעניינות ורצון .וכלה  בוויסותים תפיסתיים וסנסוריים מוטוריים עד לפעולת חשיבה בתחום התודעה.

באמירה כללית ניתן לומר שתפקידן של פעולות החשיבה הן לקדם את האדם  על פני ההפרעות וההתרחשויות , ובעצם פעולות חשיבה  אלה מובילות את האדם קדימה בתהליך כדי  לפצות את הנפש על ההפרעות וזאת בעזרת מילוי הצרכים שיוצרים תחושה שלמה , מלאה , טובה , הרמונית.

 

בחינת בעיות האיזון חיונית אפוא להסבר הביולוגי,הפסיכולוגי והרגשי של האדם ואפשר לומר :

 

 

התפתחותו של האדם   מצביעה על הסתגלותו לחיים והיא באה לידי ביטוי בהתנהגותו השואפת להבטיח איזון בין הגורמים הפנימיים לבין הגורמים החיצוניים, בין הסביבה הפנימית המבנית התורשתית והנרכשת לבין הסביבה החיצונית הפיזית והסביבה החברתית.

 

מנקודת ראות תפקודית, כלומר על פי המניעים הכלליים של ההתנהגות והמחשבה מצויים גם תפקודים קבועים המשותפים לכל רמות הגילים והם קיימים בכולנו:

 

בכל הרמות נובעת הפעולה מצורך כלשהו המעורר אותה, בין שהוא צורך פיזיולוגי, שכלי או השפעה של דבר מה. (במקרה זה מופיע הצורך בצורת שאלה או בעיה שצצה או קיימת ).

בכל הרמות משתדל השכל להבין או להסביר את התופעות וההשפעות הסביבתיות. ואכן עניין והסבר משותפים לכל השלבים בהתפתחות האדם,

אבל חשוב לזכור כי ההבנה תלויה בדרגת ההתפתחות השכלית במידה ניכרת וברמת ההתפתחות הנפשית.

 

לשם בהירות יתר נבחין בשישה שלבים  קלאסיים  או תקופות של התפתחות מרגע הלידה  המציינים את הופעת מבני הנפש , הנבנים זה באחר זה לצורך האיזון של האדם  והם:

 

שלב ראשון , שלב  הרפלקסים , או המערכות התורשתיות, הנטיות האינסטינקטיביות הראשונות  (היניקה) והריגושים (האמוציות) הראשונים .

 

שלב שני, שלב  ההרגלים המוטוריים הראשונים, תפיסות החושים המאורגנות הראשונות וכן הרגשות המבודלים הראשונים.

 

שלב  שלישי , שלב האינטליגנציה הסנסורית-מוטורית או המעשית , קודם לרכישת כושר הדיבור והתפתחות הלשון והחשיבה ממש . עד שנה וחצי , שנתיים בקירוב.

 

שלב רביעי, שלב האינטליגנציה האינטואטיבית, הרגשות הבין אישיים הספונטניים והיחס החברתי של ציות למבוגר . מן השנה השנייה עד השביעית, או חלקה  השני של ראשית הילדות .

 

שלב חמישי , שלב הפעולות השכליות הקונקרטיות (ראשית ההגיון) והרגשות המוסריים והחברתיים של שיתוף פעולה . מן השנה השביעית עד השנה אחת עשרה- שתיים עשרה.

 

שלב שישי , שלב הפעולות השכליות הפשוטות, של עיצוב האישיות והשתלבות אפקטיבית ושכלית בחברת המבוגרים (מציאות שיש לטלטלה) הלא היא  תקופת ההתבגרות= משנה השתיים עשר ואילך .

 

דגמים של איזון-    הידעתם ? -  

מצויים דגמים רבים של איזון בתרמודינאמיקה , בכימיה פיסיקאלית , בביולוגיה באקונומטריה וכיוצא באלה שנשאלו מענפי מדע אחרים מדויקים...אציין כאן רק שלושה  הואיל ואפשר להשתמש בהם במדע הפסיכולוגיה וכל זאת  כדי להישמר מאמירת דברים שאין באפשרות לאמתם .

 

הדגם הראשון

הוא למעשה ההומיאוסטזיס שאינו מורכב למעשה מאיזונים מדויקים אלא כזה שיש בו במקרים רבים הפרזה לשם הגנה, כאלו מתוך חשש מפני ההפרעות , ישנה הגנת יתר מפני טעות. היציבות של התפיסה החשיבתית של אותו אדם שצריכה להשתמר מכוח טבעה ולהשתמר מול כל התמורות שמסביב מקבלת מקום של התנהגות קפדנית יתרה אשר מעידה דווקא על פיצויי יתר ניכרים  ואשר מעידה על .."עמדת זהירות מפני טעות." נוכל לראות בהגיון כולו של האדם  הזה נקודת ראות תיאורתית  סובייקטיבית שלו מול האינפורמציה וזה יבוא לידי ביטוי ביצירת מערכת פנימית  לתיקון מוקדם של טעויות , עוד בטרם הטעויות קרו.

 

הדגם השני

הדגם השני הוא דגם הסתברותי טהור, אשר מצויים בו תהליכי איזון עצביים המתבטאים בהתרגלות להפרעות קלות ובהסתגלויות חדשות, כתשובה על הפרעות מורכבות יותר

 

הדגם השלישי

הוא איזון על ידי השלמה בין ההפרעות החיצוניות לבין פעילויות האדם , פעולות אלה אפשר לתאר כאסטרטגיות בלשון תורת המשחק, כשאותן אסטרטגיות מבקשות להפחית את ההפסדים ולהרבות את רכישת האינפורמציה, ללמידה להסתגלות עתידית..

דוגמא זו מראה יפה את ההתאזנות המודרגת המביאה להתהוות מבנה הגיוני.

מלבד האסטרטגיה הראשונה השכיחה ביותר בהתחלה , כל אחת מהבאות אחריה הופכת להיות שכיחה ביותר מכוח התוצאות של הקודמות לה. והאיזון הסופי הוא תוצר של פיצויי ההפרעות על ידי פעילויות האדם  בעזרת הגיון הנרכש על ידי האיזון. 

       

סממני האיזון

 

על מנת להגדיר איזון נבחין ב 3 סימנים:

 

הסימן הראשון – את האיזון מציינת יציבות שאין פירושה חוסר ניעות ובעצם במהותו הוא נוצר תוך כדי תנועה. כידוע קיימת בפיזיקה ובכימיה מערכות של איזון נע המתאפיינות על ידי העברות בכיוון הפוך ומשלימות זו זו באורח יציב.

           בתחום האינטליגנציה אנו זקוקים במיוחד לרעיון זה של האיזון הנע. מערכת  

           תפעולית יכולה להיות מערכת פעולות ממש, סדר של פעולות חשיבה נעות ביסודן     

           שהמבנה הקובע אותן לא ישתנה עוד לאחר שנוצר.

  

הסימן השני -  כל מערכת עלולה לעמוד  בפני הפרעות חיצוניות המתכוונות לשנותה. בדרך כלל נאמר כי קיים איזון כאשר ההפרעות החיצוניות מפוצות על ידי פעולת האדם  . רעיון הפיצוי עיקרי וכולל בהגדרת האיזון הפסיכולוגי.

 

הסימן השלישי – האיזון המוגדר אינו משהו סביל אלא להיפך משהו פעיל מיסודו.

ככל שהאיזון רב יותר , כן דרושה פעילות רבה יותר. האיזון הנפשי של האדם  נשען על כוח האופי (מבנה) המסוגל לעמוד בהפרעות כדי לשמור על הערכים שהוא מחזיק בהם. האיזון הוא שם נרדף לפעילות. והדבר מובן מאוד בתחום האינטלגנציה,

מבנה כלשהו מאוזן ככל שהפרט  פעיל די הצורך. ובעזרת פעולות החשיבה אפשר לצפות מראש את ההפרעות האפשריות ולפצותן על ידי פעולות חשיבה הפוכות או הדדיות.

  

לסיכום:

 

מושג האיזון מוגדר בצורה זו כי רבה חשיבותו ומיוחדת ,בעיקר לחשיבות שיש  לסינתזה בין ההתהוות לבין המבנה.

כאשר האדם עובר טיפול פסיכולוגי אצל מטפל פסיכולוג  מתבצע ניתוח פסיכולוגי המביא להשלמה וחיבור בין שתי מערכות אלה של מבנה התודעה במוח  והפעולות ההתנהגותיות שבסיסן בריגושים  כי הם ביחד מולידים את התהוות האיזון.

לכן בתחום התודעה יש לנו עניין במשמעויות

ואילו בתחום ההתנהגותי או הפסיכו-פיזיולוגי יש לנו עניין בסיבתיות.

 

ברפואה המערבית  המוח נמצא בראש פירמידת גוף-נפש.

הריגושים (emotions) משפיעים על המערכת הלימבית בתוך המוח, אימפולסים עצביים עוברים אל ההיפותלמוס, עוברים למרכזי עצבים של המערכת הסימפטטית והפרסימפטטית ולבסוף הם מגיעים אל איברי הפנים. כלומר גירוי עצבי מזורז על ידי מערך רגשי מועבר אל האיבר הרלוונטי.

הקשר הפיזיולוגי המובהק בגופינו  היא מערכת העצבים .

להלן הצצה פיזיולוגית קצרה למערכת העצבים שלנו , למוח שלנו ..

 

מערכת העצבים

מערכת העצבים מתחלקת ל-

 

מערכת העצבים המרכזית CNS - central nervous system

מערכת העצבים ההיקפית PNS - peripheral nervous system

 

מערכת העצבים המרכזית מורכבת מ-4 מוחות:

בתוך הגולגולת קיימים:

המוח הגדול cerebrum

המוח הקטן cerebellum

גזע המוח brain stem

מוח השדרה spinal cord

 

המוח הגדול מתחלק לשני חצאי כדור, שבכל "חצי" יש 4 אונות:

אונה קודוקודית   parietal lobe

אונה עורפית       occipital lobe

אונה רקתית        temporal lobe

אונה מצחית        frontal lobe

 

תפקידי האונה הקדקדית :

 

אזורים תחושתיים - מגע, חום/קור, לחץ

אזורים תנועתיים 

תפקידי האונה המצחית:

 

תנועתיים -  תנועות רצוניות (בהצלבה)

למידה, חשיבה, רגשות

אישיות 

תפקידי האונה העורפית:

            מרכז הראיה נמצא בה

תפקידי האונה הרקתית:

 

אזורי שמיעה

אזורי דיבור 

המוח הקטן יושב בחלק האחורי-תחתון של הגולגולת. תפקידיו - שיווי משקל, קואורדינציה (תאום, עידון תנועות) וטונוס/מתח שרירים. (שק"ט - שיווי משקל, קואורדינציה, טונוס) 

מבנה גזע המוח כולל את

קורה בין-אונתית corpus callosum, thalamus (חום גוף), מתחתיו hypothalamus וhypophisys שהיא בלוטת יותרת המוח, וpons -גשר. 

המוח המוארך medulla oblongata קיימים מרכז הנשימה, פיקוד על לחץ הדם וקצב הלב, ויסות רמת הגלוקוז, ויסות חום הגוף, רפלקס הראיה (צמצום אישונים), תחושות (ריח, רעב, תאבון, צמא וכו') וכן פיקוח על מערכת ההפרשה הפנימית. 

מוח השידרה יוצא מה-foreman magnum, הפתח הגדול שבבסיס הגולגולת, ותפקידיו הם רפלקסים הגנתיים והולכת/החזרת גירויים ממערכת העצבים הפריפרית (ההיקפית).

רפלקס הגנתי הוא פעולה מהירה "אוטומטית" הגנתית, כגון שיעול, בליעה ורתיעה מכאב.

 

מערכת העצבים הפריפרית מתחלקת לשתי מערכות -

1. מערכת העצבים הרצונית                       somatic nervous system

2. מערכת העצבים הבלתי רצונית                automatic nervous system

 

מערכת העצבים האוטומטית - הבלתי רצונית - אחראית על אברים כולל לב, נשימה, מעיים ועוד, וגם היא מתחלקת לשתיים. שתי המערכות הן מקבילות, שדומיננטיות לחילופין בהתאם לתנאים:

 

 

מערכת העצבים הסימפטטית - נקראת גם המערכת האדרגנרית, דומיננטית במצבי לחץ (fight or flight) ומושווית ל"לתת גז ולהגביר מהירות",

מערכת העצבים הפרסימפטטית - נקראת גם המערכת הכולינרגית, דומיננטית במצבי רגיעה (feed or breed) ומושווית להאטת רכב, ב"כיף" ללא לחץ, להרפות מדוושת הגז ולהתחיל ללחוץ על הבלמים.

שתי המערכות מעצבבות את אותם האיברים.

 

השפעות המערכות הבלתי רצוניות על תפקודי הגוף באים לידי ביטוי כך

  

איבר

המערכת הסימפטטית L

המערכת הפרסימפטטית J

 

לב/דופק

האצת קצב

האטת קצב

 

ריאות

הרחבת סימפונות

כיווץ סימפונות

 

מערכת העיכול

עצירת פעילות

הגברת פעילות

 

שלפוחית השתן

עצירת שתן

ריקון שתן

 

אישונים

הרחבה

כיווץ

 

בלוטות רוק

עצירת רוק

הפרשה מוגברת

 

  

ניתן לגרות את המערכת הפרסימפטטית ע"י נשימה עמוקה ומדידת דופק - הדופק ירד עקב גירוי וגאלי. לעומת זאת אם ניתן תרופה החוסמת את המערכת הפארסימפטטית (כגון אטרופין) - קצב הלב יעלה.

חלק ממערכת העצבים ההיקפית הם עצבי הראש היוצאים ישירות מהגולגולת, עוקפים את מוח השדרה ומגיעים ישר לאיברי מטרה. ישנם 12 זוגות עצבים כאלה.

העצב העשירי נקרא "העצב התועה/הנודד", נקרא גם עצב הואגוס vagus, שהוא עצב מרכזי במערכת הפרסימפטטית והוא מעצבב איברים רבים: לב, ריאות, טחול, כבד, קיבה, לבלב,  מעי גס, חלחולת וכיס המרה.

גירוי עצב הואגוס מאט את פעולת הלב, מכווץ את הסימפונות, מאיץ את פעילות החלחולת (רקטום) וכן הלאה.  

 

עד כאן רפואה מערבית..

למי מכם שזקוק לאתנחתא קצרה או ארוכה , זה הזמן לקחת אותה .

כי כשתחזרו  להמשך הקריאה  , אני ממליצה להניח את  המוח לנוח על קולב הבגדים בחדר השינה ולהמשיך בקריאת החצי השני עם ראש ריק  כי מעכשיו אני מתחילה לדבר סינית..

 

 

מהות האיזון הנפשי -רגשי על פי הרפואה הסינית  

 

גורמי מחלות ואבחון הדיסהרמוניה של הפרט מהווים חלק חשוב בפרקטיקה הסינית הרפואית . האבחון הסיני מושתת על עקרון של תפיסה רחבה יותר של סימנים וסימפטומים.

במאות השנים התפתח האבחון הסיני למערכת מתוחכמת באופן יוצא מן הכלל  ובהתאם לרעיון בסיסי  זה של תפיסה רחבה למעשה כל דבר ראוי לשמש כאבחון כגון: עור, צבע, ריחות, קולות, מצב מנטאלי, העדפות, הרגלים, רגשות, התנהגות,חשיבה,תורשה, טראומות, תקופות מעבר ומשבר בחיים, שינויים, לשון,דופק, מבנה גוף,שנת לידה, חודש, יום וכו'... כל אלה משקפים את מצבו הפנימי של הפרט ואת מצב איברי הפנים שלו , על פי יסוד עיקרון זה של  "החלק מעיד על הכלל"

 

ברפואה המערביתהמבנה הוא פירמידה ...המוח \ החשיבה  נמצאים  בראש פירמידת גוף-נפש.

 

ברפואה הסיניתהמבנה הוא מעגלי ...המוח\ החשיבה  הוא רק חלק בתוך המעגל של גוף נפש.

 

הרפואה הסינית מתבססת על למידת הטבע:שמים (yang )  ו- ארץ (yin ) - ואדם בניהם.  על פי הרפואה הסינית , האדם הינה ישות הוליסטית המקיימת יחסי גומלין עם הטבע , עם הסביבה. על פי הרפואה הסינית יש לנהל אורח חיים המבוסס על התאמה לחוקי הטבע כי התאמה זו תאפשר באופן טבעי לגוף ,לנפש  להתמודד עם הסביבה החיצונית . בגוף האדם יש ביטוי של החוקים הקוסמיים . כפי שבטבע המים מזינים את העץ והעץ מזין את האש , האש מזינה את האדמה והאדמה מזינה את המתכת והמתכת מזינה את המים – מעגל זה אשר נקרא מעגל חמשת האלמנטים מצוי גם בגופו של האדם. (על מעגל זה ארחיב בהמשך )

בתקופה העתיקה היה האדם מטופל בשיטות הרפואה הסינית לאורך כל עונות השנה ולא רק כאשר הייתה לו מצוקה רפואית או רגשית וכל זאת כדי לתמוך ולשמר את הזרימה של האיזון הטבעי. אריכות חיים ובריאות נפש הינם חיים שמחוברים עם הפנימיות בהתאמה עם האנרגיה הגדולה שנושאת את החיים. הגישה היא שהגלובליות פונה אלינו בכל רגע נתון, החל מהשינויים בטבע ,בחילופי עונות השנה, זו מטאפורה ידועה להשוות את שלבי חיינו לשלבי העונות. היכולת של האדם להתפתח ולגדול ולהתאים את עצמו למחזוריות הגדולה הזו היא אמנות הזנת החיים .

 

אנרגיית הyi –  אנרגיית הטחול  - זו האנרגיה המזינה תרתי משמע היא המזינה את הגוף במזון והיא המזינה את היכולת החשיבתית שלנו ,היא זו המחדשת בהכוונה שלה  כל הזמן את התנועה המעגלית בגופינו כדי לאפשר צמיחה ,גדילה, הבשלה .

 

אנרגיית ה zhi – - אנרגיית הכליות זו אנרגיית השורש שלנו , האנרגיה המייצגת  את המבנה הבסיסי שלנו , השורש של הרצון יש לו תפקיד חשוב מאוד בהשתרשות החיים ובאה לידי ביטוי ביכולת ההגשמה בכל הרמות על ידי כיוון נכון של הרצון בכל עונה.

 

אנרגיית ה po— - אנרגיית הריאות -  ואנרגיית ה hun- - אנרגיית הכבד-  הם אלה שמתאימים עצמם למצבי החום והקור ,למצבי התכווצות ,התרחבות , גמישות, תקיעות והתקדמות בתהליך – בדרך.

ולגבי המצבים הללו  נוכל לומר כי הם מגיבים  גם למצבים חיצוניים וגם במצבים פנימיים.

 

 

אנרגיית ה-shen- כל מה שנוצר ונמצא בין השמיים לבין הארץ יש לו את הפוטנציאל להיות נעלה – הלב הוא משכנו של הshen –- במרכז החזה יש את הקשר בין השמיים והארץ , יש את החיבור של הגוף לרוח.  והרוח- אותה אי אפשר להגדיר במושגים גשמיים, היא טהורה ורבות הפרשנויות עבורה:

 היא הspirit- - היא האור , היא משהו שירד מהשמיים למטה , היא התחלת החיים, היא ה"אני הפנימי", היא הנשמה, היא החיבור לעולם הרוחות . הרוח המובילה את האדם, היא כמו אור הירח שזורם אל החלון, היא אור שמאפשר לנו לראות בצורה בהירה את המשמעות של הדברים ולהבינם, בגלל שהיא האור , אז בזכותה הכל מואר ואז בעזרתה ניתן לראות את היופי שבדברים ,היא הרעיון של משהו שבא לטפח חיים. שבני האדם הולכים אחרי חוקי הטבע , חוקי השמיים אז אפשר לומר שהם הולכים אחרי ה-spirit- שמקורה בשמיים.

הדרך שבה האדם בונה את עצמו ומשפיע על גופו - מגדיר את היכולת שלו להתקרב או להתרחק מהspirit- -  כאשר התרחקות מביאה חולי. התקרבות מביאה טיפוח,חיוניות , בריאות.

קונפוצ'יוס אמר – "אנחנו לא יודעים דבר על הspirit- - אבל אנחנו יודעים אודות עצמינו וההתנהגות שלנו. אדם חייב לגלות את הסדר הנכון בתוך עצמו וללכת בהתאם לחוקי הטבע, מכיוון שזה חלק מהיצירה שלו ויש לאדם את היכולת להבין את תהליכי החיים ואיך להבין את ההתנהגות שלו על ידי חזרה לשורשים שלו  שהם שמיים וארץ.

השמיים נותנים לאדם – pure vitality- את ה- spirit-

האדמה נותנת לאדם- vital power- את הגוף.

 

אם כך נוכל לראות כי האיברים הפנימיים אחראים על ארגון החיים בגופינו , קיימת חשיבות רבה שבשמירה על תחזוקת הגוף בשביל לשמור על הנפש והרוח. אחד מתבטא דרך השני .

יש לנו פוטנציאל לתבונה מן השמים ותבונה זו מיושמת בתוך הגוף החומרי.

 

בסינית- לב-  זה xin –- זה הרעיון "האני שלי" והמודעות שלי , מה שאני עכשיו והפוטנציאל שלי בהמשך, זה החיבור ל natural order in me – זה הדרך שלי בחיים.

לאדם יש יכולת להגיב לסביבה בהתאם ל spirit שלו, זהו התהליך של ההבנה והידיעה, מה שנוצר כתוצאה מכך זה תגובות, רצונות  ורגשות והללו  יכולים לתמוך בהתפתחות הרוחנית של ההבנה והידיעה של האדם או גם לפגוע בהתפתחות זו .

 

כל איברי הפנים משויכים בזוגות לעונה מסוימת , לרגש , קול ,רקמה בגוף ,איבר חישה, אספקט מנטאלי , תהליך התפתחות, תפקוד, הלכות חיים, תכונות , תכונות אופי,פרקי חיים, שעות ביום , טעם, צבע ועוד..

 

הרפואה הסינית , מדגישה במעגל את פעולות הגומלין בין איברי הפנים לבין היבטיהם הרגשיים.

חשוב להתייחס לתפקיד הרגשות גם ברפואה הסינית בקנה מידה הנכון.

ראשית כל רגשות הם חלק טבעי מקיום האדם שום בן  אנוש לא יכול להימנע מלהיות

עצוב או כועס או מודאג לעיתים. רגשות אלה הופכים גורמי מחלה  רק אם עוצמתם רבה, או כאשר הם מתמשכים זמן רב ובמיוחד כאשר הם לא מובעים.

הרפואה הסינית תתייחס לרגשות  במידה הראויה כאשר ימצא כי הם גורמי המחלה או כאשר הם משמשים סימני מחלה.

היות וגוף ונפש הינם יחידה אחת משולבת ובלתי נפרדת אזי רגשות יכולים לגרום לדיסהרמוניה  , אך גם יכולים להיות תוצאה של דיסהרמוניה אצל האדם.

 

תפיסת האיברים הפנימיים בתור אזורי השפעה נפשיים-רגשיים מהווים היבט חשוב ביותר ברפואה הסינית, כאשר מושג מרכזי בתפיסה זו  היא הגדרת האנרגיה  של כוח החיים , עוצמת החיות , הכוח המניע , אותה הסינים מכנים = qi = התבטאות של אנרגיה .

הפיזיולוגיה של האדם מבוססת על המרת הqi - - על השימוש באנרגיה.

היבטי yin   ו- yang  הם צורות הqi   ומהווים את תשתית הפיזיולוגיה האנושית.

הyin – הוא המבנה  .  הyang –- הוא התפקוד

 

 

שבעה רגשות ברפואה הסינית

שבעת הרגשות מתוארים באופן הבא בטקסטים הרפואיים בכתבים העתיקים להלן תמציתם:

 

כעס  -  בסינית – Nu -  ויש להלוגרמה   שתי פרשנויות –

 

מתאר דג גדול באוקיינוס הצפוני שבכוח רב מדג שוחה הוא עובר  טראנספורמציה 

ותוך כדי שחייה הוא משנה צורה יוצא את פני הים הופך ציפור גדולה ועף אל השמיים. פירוש זה בא לומר לכעס יש כוח מאוד חזק  וזה יכול להיות דומה לכוח חזק וטוב של התחלה חדשה, זה אימפולס טוב לייצר דרך חדשה אם אתה שולט על זה, כי מידת השליטה מלווה בבהירות שסוללת ופורצת דרך .

 

.

בהלוגרמה הסינית -  הציור של כעס מחולק לשניים , בחלק התחתון מצויר לב . בחלק השמאלי למעלה מצוירת אישה , כאשר בחלק הימני העליון של הציור מעל האישה מצוירת יד וציור זה מסמל שכעס הוא רגש השייך לאישה שיש מעליה יד. כמו אישה\עבד שנמצאת תחת ידו הסוגרת של השליט שלה  .

 

כפי שנוכל לראות לכעס יש שני צדדים : האחד מסמל פריצה החוצה . השני סגור מודחק פנימה.

 

שמחה  - בסינית XI-  LE-  -  Elation and Joy –

 

XI –Elation  מצויר פה מעל הפה יש תוף ומעל התוף ידיים שמתכוננות להכות

          בתוף , הלוגרמה זו מסמלת  את השמחה האקסטזה שנוצרת מתיפוף מיצירת צלילים    

          ממחיש את ההרגשה של האקסטזה להרגיש חי.             

 

LE-  Joy  - ממחיש אפילו יותר את הקשר למוסיקה .בהלוגרמה מצויר תוף גדול יותר עם פעמונים בצידו , זה תוף מקודש ששימש רק במקדשים וטקסים דתיים.

תיפוף על תוף זה השמיע צלילים עמוקים שלא נועדו רק לשמח אלא גם  כדי ליצור קשר עם "הרוח" SPIRIT / ולעורר אותה ולהציף שלווה והרמוניה ששוכנת  עמוק בגוף, במחשבות, ובלב ולהביא לתחושת אחדות ואושר של אדם עם עצמו ובחיבור שלו ליקום . 

 

דאגה   -  בסינית- SI- בהלוגרמה מצוייר לב ומתחתיו מוח בתוך גלגולת הציור משמעו –

           לחשוב – חשיבה היא תקשורת חופשית בין הלב לבין המוח. דברים יכולים לעלות             

           מהלב למוח לעיבוד והפוך.

           חשיבה היא לא רק העלאת רעיונות , אלא המסוגלות לאפשר לתהליך מחשבתי    

           לקרות ולארגן את ה"עבודה" שיש לכל אדם בחייו. זו גם העבודה  העדינה שיש

           לspirit  לעקוב אחרי תנועת "earth "

           שהלב במצב מאוזן הוא כמו מראה ומשקף את מה שחודר למוח דרך החושים.

           אם יש רגש חזק שמסעיר, מעצבן, מטריד, מזעזע, מנדנד, מסית את הלב, המצב

           הסוער הזה משתקף במוח ומהמקום הזה לא תהיה חשיבה יעילה ומקדמת

           זו הדאגה.

    

עצבות –  בסינית BEI -  בהלוגרמה מצויר למטה לב ומעליו בגדים שנהוג ללבוש בעת אבל על מישהו קרוב ואהוב שנפטר. זה טבעי להיות עצוב לזמן מה אחרי מות מישהו קרוב , אך ההלוגרמה מדברת על רגש פתולוגי אחד כזה שנמשך מעבר לזמן המקובל של האבלות.

העצב נכנס ישר לריאות למרכז בית החזה ומוריד את כל החיוניות של הגוף וכאשר החיוניות של הגוף יורדת האינטראקציה עם הכבד באה לידי ביטוי ככה שכל המקום של הדמיון וההשראה מופרדים מן המציאות והאדם אינו יכול לראות את היופי וההנאה שבחיים. אנרגיית הכבד נתקעת – כל המקום של התפתחות ויצירה נעצרים , כל התקיעות הממושכת הזו מייצרת חום שאינו טוב למערכת הדם בגוף וככל שהעצבות משתלטת על הגוף כל שאר האיברים כמו הלב, הכליות, הטחול מאבדים מהכוח שלהם ותחול התדרדרות במצבו הבריאותי של האדם.

 

הלם -  בסינית – jing – בהלוגרמה הזו לא מצוייר לב . בחלק העליון השמאלי של ההלוגרמה מצוייר הרעיון של ריסון\ חזקה\ סוג של עתודה שמביעה יחס של כבוד של יציבות  כמו אייל שיכול לעמוד בשקט  דומם חסר תנועה.

בחלק העליון הימני מצוייר יד מחזיקה מוט ומסמלת סמכות, סוג של יראת כבוד לשמור על שקט ואחדות פנימית בין רגש לבין תגובתיות.

בחלק התחתון מצוייר סוס עם ראש, רעמה, רגליים וזנב, האיכות של הסוס היא הרגישות שלו לרעש ולאור, הסוס מסמל חוסר יכולת להחזיק יציבות אם לא ניתנת לו מטרה או תכלית מתאימה בשל רגישותו הרבה אין לו יציבות סטטית ובשל כך הוא יכול להיות לא יציב .

הלם- מדומם, מקפיץ או מבהיל או מכווץ או מעוות  וגורם לכזו תנועה של הגוף שמשפיעה על מערכת היחסים בין ה-yin – וה- yang  של הגוף וגורמת להם להיות מופרדים.

 

מאמץ רוחני –  יכול להכלל גם כחשיבה מוגזמת – בסינית – lu- מסמל מדיטציה, בגלל שמדיטציה נחשבת לרמה הגבוהה ביותר של החשיבה. לא חשיבה שעוסקת בפרטים ובוחנת אותם כדי להבין מה אני רוצה ומה אני צריך לעשות, אלא סוג של כוח של התרחבות לתוך עצמך כדי להכנס למימד גבוה של פונטיציאל שאפשר להגשים בחיבור לאחדות.

הכוח הזה שמבקש את ההתרחבות הפנימית הזו שואב הרבה אנרגיה מהגוף ומאמץ זה יכול להתיש את הגוף, אלא אם כן הוא נבנה בצורה נבונה.

 

פחד-  בסינית kong- - בחלק השמאלי העליון של ההלוגרמה מצוייר ריבוע או מסגרת שעובדים בה, עבודה זו מתבצעת על ידי דפיקה עם הידיים, בחלק הימני העליון מצוייר משהו שעושים עם הידיים.למטה מצוייר הלב .  ההלוגרמה מסמלת שהפחד נוקש ודופק על הלב.

האנרגיה באזור הלב נסגרת ואין זרימה של אנרגיה ללב (לחלק העליון של הגןף)  ואז בחלק התחתון של הגוף האנרגיה מתנפחת ונוזלת  ונעצרת  הסירקולציה של אנרגיה בכל הגוף, דבר המשפיע גם על הכבד, הקיבה, הטחול, הריאות וכמובן הלב.

בטקסטים הסיניים גם המונח ju – מסמל פחד – בהלוגרמה מצוייר לב עם יד בחלקו השמאלי, בחלקו הימני מצויירות שתי עיניים ולמטה מצויירת ציפור שנמצאת בדריכות מפני סכנה כדי לשמר את חייה.

 

כל רגש ברפואה הסינית משוייך לאיבר :

 

המונח כעסשייך לכבד והוא מתפרש יותר מכל רגש אחר בתחום אמוציונאלי רחב וכולל רגשות עלבון, כעס עצור, רגזנות, תסכול, זעם , חימה, טינה ומרירות ובקצהו השני יצירתיות והרמוניה.

המונח שמחהשייך ללב וגם כולל בתוכו גם חוסר שמחה ,שמחה מוגזמת,  אפתיה , אדישות, חרדות ,  דכאון, מניה \דיפרסיה, ובקצהו השני שלווה, אהבה , תבונה, חכמת הלב.

 

המונח דאגהשייך לטחול וכולל בתוכו חשיבה גם מחשבות רבות , מחשבות אובססיביות , הרהורים , יכולת ריכוז – חוסר ריכוז , התפזרות מחשבתית, ובקצהו השני סימפטיה, יכולת וויסות רגשית\ חשיבתית.

 

המונח עצבותשייך לריאות וכולל בתוכו עצב מתמשך ,התאבלות ארוכה , ובקצהו השני יכולת שחרור של רגשות אלה החוצה (let go ).

 

המונח הלם-  שייך לכליות וכולל בתוכו מצבי טראומה.

 

להלן פירוט נוסף על ההשפעה המיוחדת על הפיזיולוגיה והאנרגיה בגוף באופן כללי וברמת האיברים למשל:

 

פחד 

איך פחד ישפיע על הכליות?

 

מצב מתמשך של פחד יכול לגרום לאי ספיקת כליות. ולהיפך אם הכליות כושלות בתפקידן בשל תשתית פיזית הן עלולות לגרום להתהוות רגשות של פחד.

פחד גורם לסך כל האנרגיה הקיימת בגוף לרדת למטה...לא בכדי נאמר משתין מרוב פחד...כי פחד גורם להפסקת הסירקולציה בגוף ובריחה של אנרגיה לחלק התחתון של הגוף.  כאשר ירידה זו משפיעה על הכליות והשלפוחית  –האיברים הפנימיים  הנמצאים  בחלקו התחתון של הגוף, הירידה מטה של האנרגיה תבוא לידי ביטוי בתחושות חום פנימיות,  האצת דפיקות לב, הזעות, יובש בפה ובגרון (עצירת רוק).

 

 כעס

 איך כעס ישפיע על הכבד , הטחול והקיבה ?

 

כעס מעלה את האנרגיה (qi )בגוף כלפי מעלה ומשפיע על הכבד , על הקיבה ועל הטחול. כעס מודחק סופו להתפרץ .(למשל אדם  שהכעס עצבנות וסטרס מאוד דומננטים בחייו מצוי בסיכוי גדול לפתח כיב קיבה, כמו גם עצירויות, ושלשולים ויחד עם זאת נראה סימנים סימפטומים באזור

הראש והצוואר כמו :כאבי ראש , צפצופים חזקים באוזניים פנים אדומות, נוקשות צווארית וכו.. (כעס גם  יכול לבנות על ידי כוח הטרנספורמציה שהוא מייצר , אך כעס גם הורס.)

 

שמחה מאיטה את האנרגיה( (qi,מזינה ושומרת על הגוף ומשפיעה על קצב הלב . או לחילופין שמחה מוגזמת או התרגשות מוגזמת ממריצים  את האנרגיה ומשפיעים  על פעימות הלב ויכולים להביא לגירויים חזקים שיתבטאו למשל במצבים תדירים של התקפי כאב ראש.

  

עצבות ממיסה את האנרגיה ((qiבאזור החזה ומשפיעה על הריאות, הכבד, הכליות , הלב והטחול כל האיברים סובלים ונחלשים בשל כך. עצבות מנמיכה את רמת האנרגיה (qi) בגוף (למשל יכול להתפתח קוצר נשימה,החלשות של מערכת חיסונית, לאות, דכאון)

 

דאגה יוצרת מחשבות רבות ומשפיעה על הטחול ומפזרת את האנרגיה שלו , דאגה גם קושרת  את אנרגיית הריאות ומביאה לקוצר נשימה ולקשיחות הכתפיים והצוואר.

קוצר נשימה הוא סימן פיזי ללחץ נפשי כתוצאה מדאגה ממושכת.

 

 מאמץ רוחני גם הוא ממיס אנרגיה  ומשפיע על הריאות, מאמץ רוחני משמעו חשיבה מוגזמת , או למידה מוגזמת , יכולים להשפיע ולגרום ללאות , אובדן תיאבון ויציאות דלילות. לעומת זאת עבודה רוחנית מאוזנת הכוללת תרגילי נשימה  תעשיר אנרגיית הריאות ותחזק את אנרגיית הכליות.

 

 הלם  מפרק את האנרגיה (qi )בגוף ומשפיע על הלב והכליות. הלם משפיע על הלב , מנשל אותו ממקומו, הנפש אינה מוצאת את מקומה ואינה יכולה לנוח כך שהאנרגיה בגוף הופכת מבולבלת. סימפטומטית נוכל לראות  דפיקות לב, קוצר נשימה ,חוסר שינה וחוסר יכולת של הגוף לתפקד , הכולל איבוד תפקודים באופן זמני או לתמיד.

 

  רוב הרגשות כאשר הם תקועים הם יוצרים קונפליקטים ועלולים להתפרץ כמו אש שמתלקחת.

הרגשות יכולים לההפך "לאש"  וזאת משום כאשר עוצמתם רבה ,הם עלולים להשבית ולתקוע את האנרגיה ((qiבגוף וכאשר אנרגיה לחוצה ודחוסה במשך זמן סופה

להתפרץ  , בדיוק כמו שהטמפרטורה של הגז עולה עם התגברות הלחץ עליו.

 

 משום כך כל אימת שהאדם סובל מבעיות רגשיות לאורך זמן רב,

 מתגלים אצלו סימני חום בדם, בכבד , בלב, בריאות או בכליות. (ברמה הסימפטומטית סימני החום יכולים להתבטא כדלקות בגוף , כמו דלקות גרון חוזרות ונשנות, פריחות עוריות כרוניות, כיב קיבה, דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן ועוד..

(יש להדגיש שבמקרים של בעיות רגשיות ממושכות אין די באקופונקטורה והחולה יהיה  זקוק לייעוץ פסיכולוגי).

 

לעומת זאת רגשות מרוסנים הרבה פעמים יבואו לידי ביטוי אצל האדם באופן שבו הוא יראה חיוור ומדוכא .

 

מתוך הנאמר עד כה אנו לומר בוודאות כי קיים קשר פיזיולוגי בין הרגשות שלנו והשפעתם על האיברים השונים . בריאות וחולי מתבטאים ברגשות , רגשות הן תוצר ריאקציה לעולם שבחוץ ולעולם שקיים פנימה בתוכינו.

למערכת יחסי הגומלין בין האיברים הפנימיים  יש משמעות עיקרית לאיזון, נמצא שיש קשר ישיר למצבם הפיזיולוגי ורמת האנרגיה של האיברים הפנימיים בתרומתם למצבו הרגשי של הפרט.

 

 

 

 

אם כך , מהי מערכת יחסי הגומלין בין האיברים ? מהו מעגל חמשת האלמנטים?

 

על פי הפילוסופיה ברפואה הסינית , חמשת היסודות מהם בנוי מעגל החיים בטבע.

 וכנ"ל גם בגוף האדם יש את חמשת היסודות והם: עץ , אש,אדמה, מתכת ומים . כל יסוד בונה ומזין את הבא אחריו. בלשון ציורית ניתן לתאר את המעגל כך: המים מצמיחים עץ, העץ הוא חומר גלם ליצירת אש, האש יוצרת אפר ואדמה, בעמקי האדמה נוצרת מתכת, המתכת בעמקי האדמה מחזיקה את מי התהום להמשך צמיחת העץ, וחוזר חלילה.

תורת חמשת היסודות מייצגות תהליך שבו משתנה האנרגיה ממצב אחד לשני, בו יסוד אחד הוא מזין את היסוד שאחריו ומוזן מזה שלפניו

קיימים שני סוגי מעגלים עיקריים בתהליך:

 

מעגל היצירה או ההזנה – בו כל יסוד מזין את זה שאחריו וכך כל יסוד יוצר את זה שבא אחריו . כאשר יש עודף בהזנה או חוסר בהזנה משתבשת הזרימה ההרמונית במעגל ונגרמת מחלה.

מעגל הבקרה- ההיבט הכללי יותר , הדאגה שאף יסוד לא יחרוג מגבולותיו , כאשר יש בעיה  במעגל הבקרה, יסוד אחד עלול להשתלט על יסוד אחר ולהחליש את תפקודו , מצב העלול לגרום לקשיים בזרימה האנרגתית ולחולי.

- ישנו מעגל נוסף והוא מעגל ההעלבה שבו יסוד שאמור להיות מבוקר הופך להיות מבקר ובכך מעליב את מי שאמור לבקר אותו – סוג של עודף שיושב על חוסר ובא לידי ביטוי במחלות בהן הגוף תוקף את עצמו \ הרס עצמי.

 

ליסוד העץ בגוף האדם משתייכים : הכבד וכיס המרה והם שייכים לעונת האביב

ליסוד האש בגוף האדם משתייכים : הלב והמעי הדק והם שייכים לעונת הקיץ

ליסוד האדמה בגוף האדם משתייכים: הטחול והקיבה. והם שייכים ל21 הימים האחרונים בכל עונה . הם מרכז .

ליסוד המתכת בגוף האדם משתייכים : הריאות והמעי הגס והם משתייכים לעונת הסתיו.

ליסוד המים בגוף האדם משתייכים : הכליות ושלפוחית השתן והם משתייכים לעונת החורף.

רגשות מתבלטים באביב ונסוגים בסתיו. אם רוצים לתקן בטיפול צריך לחכות לזמן המתאים כדי לשנות , כך נוכל להנשא על אנרגיית כוח היקום.

 

המוח , הרחם ואיברי הרבייה נחשבים לאיברים מיוחדים העומדים בפני עצמם  וקשורים בעקיפין לטיב האנרגיה של האיברים  הללו:

המוח- קשור לאלמנט האדמה ואש  ובא בקשר ישיר עם תפקוד הטחול\קיבה ולב 

הרחם ואיברי הרבייה קשורים לאנרגיית העץ והמים ובאים בקשר ישיר עם תפקוד כבד\כליות

 

 

כך נוכל לצייר את מעגל היצירה - ההזנה של הפרט באופן הבא:

 

אנרגיית הכליות מזינה את אנרגיית הכבד ,

אנרגיית הכבד מזינה את אנרגיית הלב,

אנרגיית הלב מזינה את אנרגיית הטחול,

אנרגיית הטחול מזינה את אנרגיית הריאות,

אנרגיית הריאות מזינה את אנרגיית הכליות.

 

 

ובמעגל הבקרה כל איבר מבקר את האיבר השני שבא אחריו:

 

אנרגיית הכבד מבקרת אנרגיית הטחול והקיבה,

אנרגיית הלב מבקרת את אנרגיית הריאות,

אנרגיית הטחול מבקרת את אנרגיית הכליות,

אנרגיית הריאות מבקרות את אנרגיית הכבד,

אנרגיית הכליות מבקרות את אנרגיית הלב.

 

 

כאשר רצף ההזנה או הבקרה במעגל נפגע כל רגש המשוייך לאיבר יכול להמצא פעיל יתר על המידה ולהוסיף לחוסר איזון הפיזיולוגי שנוצר.

 

 

כך לדוגמא :

 

- אם אנרגיית הריאות  אינה מוזנת כהלכה לאורך זמן  הפרט יחוש עצבות  מתמשכת  .

- אם אנרגיית הכבד אינה מוזנת כהלכה לאורך זמן הפרט יחוש תדיר את אחד מביטויי מונחי הכעס, תסכול.

- אם אנרגיית הכליות אינה מוזנת כהלכה לאורך זמן רב, הפרט יחוש פחד.

- אם אנרגיית הלב אינה מוזנת כהלכה הפרט יוחש חרדות,חוסר שקט, אפתיה , אדישות.

אם אנרגיית הטחול אינה מוזנת כהלכה הפרט יחוש דאגה רבה , מחשבות אובססיביות

וכו..

 

 

  לסיכום:

 

 לפיכך כאשר אנו מנסים להבין את מהות האיזון הנפשי – רגשי בגופנו , נדע עתה כי לרגשות  כעס, שמחה , דאגה, עצבות , פחד , מאמץ רוחני , הלם ,

כל אחד מהם  בנפרד וכולם ביחד במארג בו הם שזורים במעגלי החיים יש השלכות פיזיולוגיות על  כל תא באיברי גופינו,  ההזנה הרגשית משמשת מנוף ומפתח לאיזון .

עודף או חוסר בהם הטריגרים ליציאה מאיזון, על כן משימתינו הגדולה תוך כדי תנועה להמשיך לצמוח ולגדול בחיינו  בעוד התהליך מבקר את כל אחד מאיתנו כי אנחנו חלק מהטבע מהיקום.

התחדשות בחשיבה זו נקודה של התחלה – נקודת היש והאין שיש בכל אחד מאיתנו.

מציאות של אחד עם הטבע , נתינת אמון ביקום ידידותי המספק את צרכינו והתקדמות לעבר הקשרים אלינו אנו משתוקקים כדי להתפתח.

חשיפת רגשותינו, לקבל\לתת אהבה , הכוח להתחבר לשורש כדי להמשיך לצמוח כי האדם עץ השדה, להרחיב תודעה, הבחירה בתוך התהליך  נמצאת בעיני המתבונן, חייו של האדם והרגשות המובילים אותו הם סיפור מעשה.

 

היכולת של האדם לקבל את מציאות חייו כמו שהיא, מכינה  את הדרך ליצירת

מצב בריא ומאוזן, מהמקום הזה של " האיחוד בתוכי מתחיל עם המודעות בקבלת מה שיש"  -

זו נקודת ההתחלה של תודעת האיזון.

 

מכאן יש צורך להבין ולהרחיב את ההבנה והמשמעות של תחזוקת האיברים והזנה שלהם גם באמצעות איזון בתזונה  וגם באמצעות איזון בין מנוחה ופעילות גופנית , כי טיפוח  הגוף  מהווה תשתית לאיזון הלב שהוא הקיסר של הגוף .

 

במקביל מסתמנת החשיבות הרוחנית להתחבר לחוקי הטבע ולמחזוריות שבו  ולהמשיך בלמידה האינסופית להרחיב תודעה ולחיות את החיים בהתאמה לכוח המרפא החיצוני  הגדול מהכל – כוחו של הטבע.

לפתוח את הלב ולהתחבר פנימה  לכוח המרפא המרומם בתוכנו  כוחה של האהבה לעצמנו.

 

  

ביבליוגרפיה:

 

שש מסות על ההתפתחות הנפשית של ז'אן פיאז'ה\ ספריית הפועלים.

יסודות הרפואה הסינית\ ג'ובני מצ'יוצ'ה

קורס רוח הדופק מאת אייל פוליטי.

יום עיון בנושא ה- shen- עם אליזבת רושה \ מרכז אלה.

The seven emotions\ Caude larre and Elisabeth rochat de la vallee

 

 

(כל הזכויות שמורות למירב יעיש אין להפיץ או לעשות שימוש במאמר זה ללא אישור )

מירב יעיש - מטפלת ברפואה סינית